bezoekersinfo

Huisregels

Om voor iedereen het bezoek aan het Drakenbootfestival een leuke dag te laten zijn, gelden een aantal “huisregels” op het hele festivalterrein. U leest ze hier: Huisregels

Munten & pinnen

Op diverse plekken op het terrein staan kassawagens waar je consumptiemunten kunt kopen, met contant of pin. Je kunt hier geen contant geld opnemen. Met de drakenboot consumptiemunt kun je zowel eten als drinken afrekenen bij de bars en foodbar. De munten zijn gedurende het festival geldig. Verkochte munten worden niet omgewisseld voor geld.

geen Eten/drinken mee

Het is niet toegestaan om zelf etenswaren/drinken mee te nemen naar het festivalterrein, met uitzondering van baby-/dieetvoeding. Er staan diverse bars en eettentjes op het terrein waar een groot assortiment aan eten een drinken verkrijgbaar is.

Geen glas en blik

Op het festivalterrein wordt alles uitgeschonken in plastic. Glas en blik mogen niet mee het terrein worden opgenomen.

Kind uit het oog verloren?

Kijk eerst goed om je heen voordat je van je plek wegloopt, vaak zijn kinderen toch in de buurt. Geef vermissing daarna direct door aan een van de beveiligers of medewerkers van het Drakenbootfestival. Zij zoeken meteen contact met de omroeper, die de vermissing direct via de omroepinstallatie meldt over het hele festivalterrein. Schrijf voor vertrek van huis bij kinderen hun naam en eventueel telefoonnummer op de onderarm, een speciale armband, of hang een koordje om de hals.

Weer of geen weer

We kunnen alles regelen, maar op het weer hebben we helaas geen invloed. Natuurlijk gaan we uit van lekker zonnig weer, maar ook bij regen of kou gaat het Drakenbootfestival gewoon door. Bij onweer zal echter vanwege de veiligheid van iedereen de drakenbootrace (tijdelijk) stilgelegd worden. Dit geldt ook voor de concerten. Maar wat betreft het weer aanvaardt de organisatie geen verantwoordelijkheid. Wees dus voorbereid: neem zonnebrandcrème mee, regenkleding of een warme trui!

Flyeren

Voor het uitdelen van flyers en samples op het festivalterrein of in de directe omgeving moet vooraf schriftelijk toestemming worden aangevraagd bij de organisatie. Illegale flyeraars worden van het terrein verwijderd en ontvangen na afloop een factuur.

Toiletten/Wildplassen

Je kunt gebruik maken van de toiletwagen of urinoir. Wildplassen is vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook door de politie wordt er op toegezien dat de groenvoorzieningen niet als openbaar toilet wordt gebruikt, wees dus sociaal én riskeer geen boete.

EHBO

Er is een EHBO-post aanwezig op het festivalterrein.
Openbare orde en veiligheid
In nauwe samenwerking met de Security, Gemeente en politie doet de organisatie van het Drakenbootfestival er alles aan om zorg te dragen voor je veiligheid. Veel extra maatregelen zullen niet direct zichtbaar zijn, maar je kunt er zeker van zijn dat er alles aan gedaan wordt om het Drakenbootfestival zo ordelijk en veilig mogelijk te laten verlopen. Echter kunnen wij dit niet zonder jouw hulp. Daarom spreken wij iedereen aan op zijn/haar eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Houd je aan de regels en volg de aanwijzingen van de organisatie en politie op. Signaleer je ongeregeldheden, meldt dit dan direct bij de organisatie. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat het Drakenbootfestival voor iedereen plezierig verloopt.

Geen gevaarlijke voorwerpen

Slag-, steek- of vuurwapens en daarop lijkende voorwerpen (zoals zakmessen, schroevendraaiers en kurkentrekkers) zijn ten strengste verboden. Alle materialen, die als zodanig worden aangezien, worden direct in beslag genomen en niet meer geretourneerd. Personen die slag-, steek- of vuurwapens bij zich hebben worden overgedragen aan de politie.

Alcohol- en drugsgebruik

Op en rondom het festivalterrein is de Nederlandse wetgeving omtrent het gebruik van en de handel in drank en drugs van toepassing. Ten aanzien van alchoholgebruik is het terrein tijdens het Drakenbootfestival speciaal aangewezen als festivalterrein, waardoor het nuttigen van alcohol in beperkte mate toegelaten wordt. Handel in alcohol en drugs is ten strengste verboden. Zowel bij de publieksingangen als op het veld wordt hierop gecontroleerd. Overtreders worden direct van het terrein verwijderd en overgedragen aan de politie.

Gevonden voorwerpen

Gevonden voorwerpen kunnen worden ingeleverd en afgehaald bij de kassa container. Daarna gaan alle waardevolle gevonden voorwerpen naar de afdeling Gevonden Voorwerpen van de Gemeente Weert.